نگاره سبز

آموزش فارسی اول ابتدایی همراه با شعر

نگاره سبز

آموزش فارسی اول ابتدایی همراه با شعر

تدریس حرف ، م.

بعاز سلام واحوال پرسی برای ایجاد انگیزه در باره مدرسه و مدیر صحبت می کنیم و از آنها می خواهیم که در این زمینه شروع به صحبت کنند با خواندن شعرو سرود نو آموزان را برای تدریس آماده می کنیم 

ما بچه های اولی 

هرگز نداریم تنبلی 

صبح که با با بیدار می شه 

آماده واسه کار مب شه 

با او میریم تا مدرسه 

شاد وخندون دور از غصه 

باز می کنیم کتاب ها رو 

با هم می خونیم درس ها رو 

تا درس م رو می خونیم 

قدرمدیر و می دونیم 

رو نیمکتا نشستیم  

آماده درس هستیم 

آموزگار مهربان 

عکسی به ما می ده نشلن 

به    ما میگه آی بچه ها 

این پرچم سه رنگه 

که خیلی هم قشنگ 

پرچم کشور ماست  

همیشه تو دل ماست 

از بچه ها می خواهیم که در باره مدیر گفتگو  کنند بعد آنها راهنمایی می کنیم تا به صدای ..م.. نزدیک شوند و خود صدای م را بصورت کشیده تر ادا کنند به شکل م را برای آنها نوشته و می گوییم که ،،م،، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیز مانند ،،ب،، دارای دو شکل است ،،م،، غیر آخر که بجز در آخر در همه جای کلمه متواند بیایید و ،،م،، آخر که فقط رد آخر کلمه می آید کلماتی دیگر را مانند میز ، نیمکت ،پرچم ،امین ،آمد و ......را برای بچه ها به این شکل تو ضیح می دهیم 




تریس حرف د

بعد ار سلام و احوال پرسی برای بچه ها این شعر را با آهنگ می خوانیم  

خدای خوب و مهربان 

دوست همه کودکان 

گفته به ما دعا کنید 

دعا به جان مادران 

به مهدی صاحب زمان 

امام خوب شیعیان 

حرف   د  رو پیدا کنید 

در شعر من فرشته جان 


از دانش آموزان میخواهیم کلماتی که صدای   د.  دارند را از شعر پیدا کرده وبا صدای بلند و کشیده بگویند  مانند خدا. ،دوست ،دعا ،مادران ،مهدی ،پیدا  و بعد در باره آنها برای نو آموزان صحبت می کنیم وقتی دانش آموران کلمات را کشیده می گویند آنهاز را راهنمایی می کنیم تا به صدای ،د، پی ببرند بعد برای آنها توصیح داده می شود که صدای د، هم مانند آ،ب،دارای شکلی است و برای آنها  شکل صدای د، را مینویسیم و توضیح داده می شود که صدای ،د، تنها یک شکل دارد و می تواند در همه جای کلمه بیایید 

در این مرحله شروع می کنیم به خواندن این شعر که با آن نو آموز پی به صدای ،د،  و مکان آن در کلمه بشوند 

من که ،د، تنهایم 

در همه جا می آیم 

یا اولم مثل دوست ،مثل دریا 

یا وسطم مقل مهدی ، مثل خدا 

یا آخرم مثل سبد مثل باد 

با هم دیگه بگیم ،د، 

تا باشیم خرم و شاد 

در آخر از بچه ها می خواهیم تا کلمات دیگریذ که ،د، دارند را بگویند و آنها را روی تابلو می نویسیم و مکان ،د، را در آن کلمه برای بچه ها می گوییم 

تدریس درس ا /

بعد از سلام و احوالپرسی برای ایجاد انگیزه در نو آموزان این شعر را با آهنگ و بصورت گروهی با بچه ها می خوانیم 

ابر سفید و زیبا 

میاد از سوی دریا  

باران می باره نم نم 

رو بام خونه عمه م 

امین زیر بارون

می زاره می ره خونه

تا خیس نشه لباساش

گوش می کنه به ماماش

ابتدا در باره ابر و نحوه بارش باران و فایده های باران برای دانش آموزان صحبت می کنیم  بعد از آن کارتهایی که عکس ابر  اسب و..... که دارای (ا) میباشند را توزیع کرده هر دانش آموز در باره کارت خود برای بچه ها حرف میزند صحبت های دانش آموزان را هدایت میکنیم تا به کلمه مورد نظر و حرف ا(ا) برسند از آنها می خواهیم که کلمه مورد نظر را طوری کشیده تلفظ کنند که صدای (ا) واضح و روشن ادا شود به نو آموزان گفته می شود که حرف قرمز رنگ ذشکل صدای(ا) است و دارای دو شکل است ا -اول که فقط در اول کلمه می آید و / دوم که بغیر از اول می تواند در جاهای دیگر کلمه بیایید بعد از این که بچه ها کارتهای خود را شرح داده و کامه مورد نظر کارت را برای بقیه کشیده ادا کردند آنها را روی تابلو نوشته و صدای (ا) را با رنگ قرمز روی تابلو نوشتیم جهت آموزش حرف (ا) برای ربچه ها این شعر را می خوانیم

تو جدول الفبا

منم دارم مثل (آ)

دو شکل خوب و زیبا

با کمک ب و ا

می سازیم خیلی چیز ها

مثل امین مثل است

مثل سبد مثل دست

حالا بگید بچه ها

با همدیگه یک صدا

ا - اول -/دوما


تدریس حرف ، ب،

برای آمادگی و پرورش روحیه نو آموزان ابتدا این شعر را با آهنگ شاد می خوانیم 

باد ابر و می یاره 

ابر باران میباره 

آب گل حمام می کنه 

گل به ماسلام می کنه

هر جایی که تمیزه 

برای همه عزیزه   

کارت هایی که دارای صدای (ب) هستند را بین نو آموزان توزیع کرده و از آنها می خواهیم که در باره کارت های خود برای بچه ها صحبت کنند آنها  را راهنمایی کرده تا با گفتنن شکل در کارت خود صدای (ب) را کشیده ادائ کنند بعد به نو آموزان می گوییم که حرف قرمز رنگ شکل صدای (ب) است و دارای دو شکل است (ب غیر آخر که در اول یا وسط کلمه می آید و (ب آخر که فقط در آخر کلمه می آید و در آخر از دانش آموزان می خواهیم که کلماتی را بگویند که صدای ب داشته دباشند مانند کتاب -بابا و.....

در آخر برای تحکیم یادگیری این شعر را با آهنگ برای دانش آموزان می خوانیم

بچه ها من (ب) هستم

رفیق با (آ) هستم

تو جدول الفبا

من اون بالا نشستم

دو شکل دارم مثل (آ)

ولی دارم یک صدا

ب ب ب ب

صدام میاد با لبهام

ب غیر آخرم من

وسط یا اولم من

من هم ب آخرم

کشیده و خشگلم

حالا بگید بچه ها

ب با ا  چی میشه

با با با می سه

آ با  ب  چی می شه

آب آب آب  می شه


تریس حرف آ

برای تریس درس آب بعد از سلام و احوال پرسی برای ایجاد انگیره این شعر را می خوانم 

زیبا زیبا زیبا                                             آسمان آبی 

روشن روشن روشن                     مثل یه مهتابی 

بارون بارون بارون                        می یاد از آسمون 

یه دریای زیبا .                                     می سازه برامون  

بازی بازی بازی                                   تو حیاط خونه 

غصه ها دور می شن                     از هرکه خندون 

درس اول ما                                    بچه ها حرف آ 

شروی کنیم درس                              ما با نام خدا  

عکس بالای صفحه را به بچه ها نشان داده و در باره آب  و دریا برای آن ها توضیح داده و زمینه سازی می کنیم کارت ها را بین دانش آموزان  توزیع کرده و میکوییم هرکس در باره عکس خود برای بقیه توضیح بدهد آنها راهنمایی کرده تا کلمه کلید که آب و آبی است راخود بگویند کلمات کلید را کشیده ادا میکنیم تا بچه ها له صدای آ    پی ببرند و صدای آ. را از حروف دیگر کلمه رسا تر بگویند کلمه آب را نوشته و صدای آ را قرمز و پر رنگ می نویسیم و به بچه ها توضیح می دهیم که صدای قرمز رنگ شکل حرف آ میباشد کلمات آبی و آزاده را هم برای بچه ها نوشته و صدای آ را قرمز و پر رنگ نوشته تا دانش آموز شکل آ را یاد بگیرد 

با خواندن این شعر آ  اول و کاربرد آن آموزش داده می شود 

آب ،آبی ، آزاده 

اولشون آ  داره 

از آسمان آبی 

باران  آ می باره 

از دانش آموزان می خواهیم کلماتی که اولشون آ. دارد را بگویند مانند آهو، آهن .آن ،آسمان .......

و آنها را روی تابلو می نویسیم  

بعد کارتهایی که دارای صدای :ا. ،دوم هستند را بین بچه ها توزیع کرده و از آنها می خواهیم که شکل در کارت خود را برای بچه ها باز گو نمایند دانش آموزان را راهنمایی می کنیم که به واژه کلید دست یابند  بعد از اینکه در باره کارتها برای بچه ها توضیح داده شد کلمات را کشیده ادا می کنیم تا نو آموزان به حرف کلید که صدای ،ا، دوم است پی ببرند به دانش آموزان توضیح می دهیم که این شکل نیز شکل صدای ،ا، دوم است و در جایی غیر از اول کلمه می آید و از دانش آموزان می خواهیم کلمات دیگری را که صدای ،ا،دوم دارند را بگویند و روی تابلو مینویسیم در آخر برای برای تثبیت یادگیری و سرگرم کردن بچه ها این شعر را ادامه می دهیم

نگاه  به شکل (آ-ا) کنید

اونارو از هم جدا کنید 

کلاه داره (آ) اول

برادر بزرگتر

همیشه اولی میاد

با تاج خوشکلی میاد

برادر کوچکتری

هیچ وقت نمیاد اولی

اسم اون هم (ا) دوم

یا وسط یا آخری 

برای ارزشیابی پایانی و تثبیت یادگیری چند تمرین به دانش آموزان می دهیم